PDC zorgt voor betere hulp aan burgers van de gemeente Lingewaard

Hoe kunnen we onze inwoners en bedrijven nog beter informeren over wat we te bieden hebben? Die vraag beantwoordde gemeente Lingewaard met de aanschaf van producten- en dienstencatalogus Felix. En de koppeling tussen Felix en de eigen kennisbank helpt de medewerkers van het klantcontactcentrum om nog sneller actuele en eenduidige informatie te geven.

Gemeentehuis gemeente Lingewaard

Meedenken aan de ontwikkeling van producten- en dienstencatalogus Felix

Gemeente Lingewaard is een van de gemeenten die heeft meegedacht bij de ontwikkeling van producten- en dienstencatalogus (PDC) Felix. Ralph Besseling, communicatieadviseur bij de gemeente, is erg te spreken over het resultaat én de manier waarop Shift2 haar klanten betrekt bij de ontwikkeling van nieuwe producten. “Je hebt het gevoel dat je mee kunt denken over hoe het product eruit komt te zien, wat wel en niet belangrijk is. Als klant weet je waar je tegenaan loopt, wat je nodig hebt, enzovoort. En het is leuk om te doen. Shift2 doet haar best om klanten een stem te geven, bijvoorbeeld met de gebruikerstesten. Felix is een fijne PDC geworden.”

Informatie delen met API

Een handig onderdeel van Felix is de API om informatie uit de PDC te kunnen delen op andere plekken, bijvoorbeeld in een klantcontactsysteem. Op het moment dat de API beschikbaar was, nam Ralph direct contact op met Shift2. Ralph: ”Onze medewerkers van het klantcontactcentrum gebruiken een systeem dat in eigen beheer is gebouwd: de kennisbank. “Die werd vooralsnog handmatig gevuld, met deels dezelfde informatie die ook in de PDC staat. Het is mooi dat het klantcontactcentrum nu gebruik kan maken van de informatie uit Felix.”

Felix als bron

Ralph ziet Felix als de bron voor de producten en diensten. “In Felix staat actuele informatie, op B1-niveau geschreven. Het helpt ons om onze inwoners altijd juiste en eenduidige informatie te geven. Helaas is het in de praktijk nu nog zo dat onze kennisbank oude informatie bevat en dat informatie dubbel beheerd wordt. Uiteindelijk valt of staat het succes met de wijze waarop de informatie wordt bijgehouden. Dat blijft mensenwerk, welk pakket je ook kiest. Het hergebruik van informatie uit Felix is een extra prikkel om het beheer van de verschillende informatiebronnen goed te regelen.”

Door de koppeling met Felix kunnen medewerkers van het klantcontactcentrum in één keer zoeken in beide systemen. Ze hoeven hiervoor slechts een vinkje aan te klikken en er verschijnen zoekresultaten uit de kennisbank en Felix. Ralph: “Dat is ook voor nieuwe of tijdelijke medewerkers winst. Die kunnen zo vanaf dag 1 makkelijker de juiste informatie vinden.”

Makkelijke koppeling

De koppeling tussen Felix en je eigen klantcontactsysteem is gemakkelijk te realiseren. De API zit standaard in Felix. Het is gebaseerd op de huidige gebruikte standaarden en de documentatie is online beschikbaar. Je kunt er dus direct zelf mee aan de slag. “Het is niet zo moeilijk, is onze ervaring. We hebben een keer een vraag moeten stellen, omdat er iets onduidelijk was over de beveiliging met een token. Op basis van die feedback is de instructie nog wat aangepast, hoorde ik. Felix is voor ons een hele verbetering waar we erg tevreden over zijn”, besluit Ralph.

Wil je meer weten?

Wij vertellen je graag wat Felix voor jouw organisatie kan betekenen.

Neem dan contact met ons op.